Mer fra
Nyheter

Hvorfor får ikke de som lager musikken krisehjelp i koronatiden? Dette spørsmålet ligger nå på kulturminister Abid Rajas bord.

Bilde 1 av 2
Av

– Vi har lidd store økonomiske tap siden koronakrisen kom i mars, og treffes ikke av regjeringens kompensasjons- eller stimuleringsordninger. Situasjonen for oss er nå akutt og alvorlig. Det haster med en løsning, sier TONOs styreleder Jørgen Karlstrøm til Dagsavisen. Han snakker på vegne av de som skaper og eier musikkverkene som fremføres av musikere og artister som Kurt Nilsen, nemlig komponistene, tekstforfatterne og musikkforleggerne. Nå vil Senterpartiet ha saken på kulturminister Abid Rajas (V) bord.

Milliontap

Det er Senterpartiets kulturpolitiske talsperson i Stortinget, Åslaug Sem-Jacobsen, som har sendt et skriftlig spørsmål til kulturminister Abid Raja. Der tar hun opp at landets komponister, tekstforfattere og musikkforlag hittil i koronakrisen har tapt rundt 43 millioner kroner i TONO-inntekter. Utøvere og konsertarrangører får krisehjelp, men altså ikke de som sørger for musikken, skriver Sem-Jacobsen i sin begrunnelse. «Komponistenes, sangtekstforfatternes og musikkforlagenes arbeid er utgangspunktet for hele konsertøkonomien. De holdes allikevel utenfor både kompensasjons- og stimuleringsordningene til Kulturdepartementet», skriver hun videre.

Venter på svar

Spørsmålet ble sendt til Raja 16. november. Statsråden er forpliktet til å svare på dette innen seks virkedager. Sem-Jacobsen sier til Dagsavisen at det var Norsk Komponistforening som gjorde henne oppmerksom på situasjonen, og som fikk henne til å stille spørsmålet.

– De var helt fortvila. Og jeg kan ikke skjønne hvorfor de som faktisk lager musikken, og den skapende kunsten generelt, ikke blir definert som en del av «verdikjeden», sier Sem-Jacobsen.

– Generelt mener jeg det er grunn til å stille spørsmål ved hvordan Kulturdepartementet hittil har definert hvem som er med i verdikjeden. Raja snakker ofte om at «hele verdikjeden skal inkluderes». Eksempelet med komponistene viser jo at hele verdikjeden ikke er ivaretatt.

Spente

TONOs Jørgen Karlstrøm understreker overfor Dagsavisen at han er spent på svaret fra kulturministeren.

– Vi er veldig glade for at Sp tar tak i denne saken. Vi er nok like spent som Sem-Jacobsen på hva kulturministeren har å si til dette, sier han til Dagsavisen.

– Vi som lager musikken jobber ofte bak kulissene, er ikke så synlige, og blir gjerne litt glemt. Vi har hatt store tap. Vi var først veldig glade da stimuleringsordningen kom, for all kommunikasjon fra politikere og myndigheter gikk ut på at hele næringskjeden skulle bli inkludert. Vi ble overrasket da ordningen endelig ble lansert, og vi da så at det er lagt veldig sterke begrensninger på hva vi som har laget musikken kan få ta del i av denne ordningen, sier han til Dagsavisen.

– Vi faller utenfor, mens alle andre får støtte, sier Karlstrøm.

Ifølge TONO er det slik at komponistene under stimuleringsordningen kun vil få betaling etter antall solgte billetter i en koronasituasjon med maks 50 eller 200 publikummere. De andre får dekket ut fra en normalsituasjon. Det er slik de har regnet ut tapet på 43 millioner. TONO, som altså forvalter rettighetene til komponister, sangtekstforfattere og musikkforlag, har allerede slått alarm til Kulturdepartementet. De har vært i dialog, men ennå ikke kommet fram til noe.

– Vi prøvde å få klarhet i om vi var inkludert i ordningen eller ikke. Svaret fra departementet var, etter det vi forstår, at vi ikke er inkludert. Vi har derfor bedt om mer dialog for å finne en løsning, sier Karlstrøm, som legger til:

– Vi ber ikke om noe mer enn det andre får. Vi sier bare at også vi trenger hjelp for å komme oss gjennom denne koronakrisen. Det er snakk om store midler for oss, og finner vi ikke en løsning raskt nå, vil vi bare fortsette å tape penger i månedene framover. Dette handler om lønna til komponistene og tekstforfatterne, og om å sikre et grunnlag for det blir skapt musikk også de neste årene, sier Karlstrøm.

hanne.mauno@dagsavisen.no