Moss

Unison stortingsenighet om jernbanen i Moss.

Av

– Nå er det hogget i stein, sier en svært fornøyd prosjektleder, Jarle Rasmussen i Bane Nor til Dagsavisen Østfold.

Torsdag kveld vedtok nemlig Stortinget at dobbeltsporprosjektet Sandbukta-Moss-Såstad skal starte opp i 2018. Dette vil skje innenfor en styringsramme på 8,676 miliarder og en kostnadsramme på én milliard mer. Det betyr at det budsjetteres med 8,6 milliarder, men at en eventuell merkostnad ikke regnes som budsjettsprekk før totalen har bikket 9,5 milliarder.

– Det var jo ventet, men ikke desto mindre gledelig at det endelige klarsignalet kom fra Stortinget, sier Ramussen videre.

Vitner om gode prosesser

Det vedtatte jernbanesporet skal gå fra Sandbukta via stasjon ved havnen i Moss og opp til Såstad.

– Det er jo moro, for oss som  har jobbet med det i lang tid og som skal jobbe med det framover, at prosessene tydeliggjøres her. Det at det har gått gjennom kommunen og fått vedtak der, viser at det ikke har vært stilt spørsmål ovenfra om prossessene våre. Vedtaket som kom nå er bra og betryggende for oss, understreker prosjektlederen.

Ny giv

– Vi fortsetter de forberedende arbeidene og ligger godt i rute så langt. Målet om ny stasjon og nytt dobbeltspor fra Sandbukta i nord til Såstad i sør er innen utgangen av 2024, sier Rasmussen.

Han understreker at byggestart vil være rundt sommeren 2019 og at det første toget er tenkt å gå i desember 2024. Deretter gjenstår arbeider med det gamle sporet.

– Dobbeltsporet vil gi en ny giv for Moss og Rygge når det står ferdig, og åpner for hyppigere avganger, kortere reisetid og bedre regularitet mot Oslo og de andre Østfold-byene. Slik kan man legge til rette for en betydelig regional befolkningsvekst fram mot 2040, sier han.