Nyheter

Huset til Pål Clavsta Bjerkestrand og familien hans står i en skråning. Han frykter det skal rase sammen, som følge av arbeidene til Bane NOR.

Av

På torsdag la Bane NOR fram en ny rapport fra Norges Geotekniske Institutt (NGI). Den konkluderer med at kvikkleireområdet «Moss Havn» er mer utrygt enn først antatt. Flere delområder innenfor sonen har veldig lav stabilitet, ifølge rapporten.

I samme kvikkleireområde jobber Bane NOR med å bygge en ny jernbanestasjon og dobbeltspor. Dagen etter at rapporten ble lagt fram, ble arbeidet her stanset inntil videre.

Pål Clavsta Bjerkestrand er nabo til jernbaneutbyggingen. Han forteller at familien på tre opplever nesten daglige vibrasjoner i bygget, som følge av arbeider på nabotomta.

– Den verste bekymringen er at det skjer et ras når vi sover, slik som på Gjerdrum, sier han.

Flyttet til risikosone

Bjerkestrand er ikke overrasket over funnene i NGIs rapport.

– Vi har lenge forstått at det har vært utfordrende grunnforhold her. Vi var allerede bekymret før denne rapporten kom. Vi er mer bekymret nå, forteller han.

Pål og familien flyttet til Moss for to og et halvt år siden: Rett før rivningen av bydelen Nyquistbyen, for å gjøre plass til den nye jernbanen.

– Vi visste det skulle bygges her, men ikke at risikoen var så høy, sier han.

Stoler ikke på Bane NOR

Han understreker at han er positiv til at det kommer et nytt dobbeltspor og en ny jernbanestasjon i Moss, men at han er bekymret for selve byggeprosessen.

– Har du tiltro til at Bane NOR gjør de riktige sikkerhetstiltakene i forbindelse med byggearbeidet?

– Nei, egentlig ikke, svarer han.

Skal gjøre Moss tryggere

Birger Steffensen, Bane NORs prosjektsjef i Moss, sier han forstår godt at innbyggere i Moss kan bli bekymret av funnene i NGIs rapport. Samtidig påpeker han at informasjonen i rapporten er med på å gjøre grunnforholdene tryggere, ikke farligere.

– Husene i Moss er like trygge i dag som de alltid har vært, men det vi har fått nå er ny informasjon om kvikkleireområdet hvor vi skal gjennomføre prosjektet. Rapporten gir Bane NOR viktig informasjon om hvordan vi skal gjennomføre prosjektet uten å forverre stabiliteten, sier han.

NGIs rapport anbefaler flere fysiske tiltak og en omfattende geoteknisk oppfølging og overvåking i kvikkleireområdet.

– Den nye situasjonen og flere nye tiltak for å bedre områdestabiliteten vil få konsekvenser for kost og ferdigstillelse av prosjektet. Det er en prosess på dette med vår eier nå, sier Steffensen og sikter til Samferdselsdepartementet.

Anbefaler å stenge vei

Ett av tiltakene er å bygge en 180 meter lang støttemur langs Fjordveien, som ligger midt i kvikkleireområdet. En slik mur vil øke områdestabiliteten med cirka 40 prosent, ifølge rapporten.

Som følge av dette tiltaket, anbefales Fjordveien å holdes stengt i rundt tre år, allerede fra våren/sommeren 2021.

Det planlegges å opprettholde atkomst til eiendommene gjennom hele perioden. Samtidig ser Bane NOR på hvordan det kan tilrettelegges for gående, kjørende og kollektivtrafikk. De trafikale løsningene skal løses i samarbeid med Viken fylkeskommune, Moss kommune, Statens vegvesen og MossIA.

Forstår bekymringen

Ordfører Hanne Tollerud har forståelse for at enkelte innbyggere som bor i eller ved kvikkleireområdet nå er bekymret.

– Det er ikke vanskelig å forstå det. Jeg tror alle har Gjerdrum-minnet langt framme, sier hun.

Hun er glad for at det nå settes inn tiltak for å bedre områdestabiliteten rundt Fjordveien og Moss havn.

– Det ikke uvanlig å bo på kvikkleiregrunn. Jeg gjør det selv her på Refsnes. Det som er viktig nå er at vi får oversikt og at nødvendige tiltak iverksettes, som sikrer at vi kan utvikle mossesamfunnet innenfor trygge rammer, sier hun.

Ordføreren er heller ikke overrasket over funnene til NGI.

– Vi har visst at det har vært et utfordrende område. Det har vært kjent i lang tid. Det vi imidlertid ikke visste, var at det var enda verre enn antatt, sier hun.

Krever gjennomgang

Arild Svenson i partiet Ny Kurs mener den nye rapporten dokumenterer at jernbanesaken igjennom Moss har vært forankret i manglende faktaopplysninger.

– Ny Kurs vil kreve gjennomgang av sakens behandlinger, og at det tas et oppgjør med den politiske behandlingsukulturen som finnes i Moss, sier han.

Svenson kaller saken en politisk styrt tragedie.

– Det må fra nå settes stopp for politisk behandling av saker med mangelfull kunnskap, sier han.

Ingen tiltak i sentrum

Når det gjelder det nye kvikkleireområdet i sentrum, fra Moss kirke ned til Mosseelva og Mossesundet, via Dronningensgate og Th. Petersonsgate, anses stabiliteten der som tilfredsstillende. Ingen tiltak for å forbedre stabiliteten er nødvendig i denne sonen, konkluderer rapporten.

Likevel påpekes det at all utbygging her må gjennomføres uten å forverre områdestabiliteten. Det innebærer blant annet at alle byggeprosjekter pålegges å gjøre geotekniske undersøkelser.

Det nye kvikkleireområdet har fått faregrad middels; det samme som kvikkleireområdet ved Moss havn har blitt oppjustert til. Faregraden er en vurdering av sannsynligheten for at det skal gå et skred i området.