– Det ser ut som om denne festivalen nærmer seg et brudd med sponsoren når det gjelder både assosiasjoner og verdier, kommenterer Anne-Britt Gran, professor ved Handelshøgskolen BI, som har forsket spesielt på kulturlivet og sponsing.
Striden har rast de siste ukene om Kongsberg Jazzfestivals sponsoravtale med Kongsberg Gruppen, som blant annet produserer og eksporterer avansert våpenteknologi. Festivalen inngikk sponsoravtalen med Kongsberg Gruppen i 2014, og siden har avtalen vært omdiskutert i musikkmiljøer.
Inntil 1.1 2021 var Kongsberg Gruppen en av tre hovedsponsorer for jazzfestivalen. De to andre hovedsponsorene er DNB og GKN Aerospace, som bl.a. produserer deler til jagerflyet F-35.
Nivået over hovedsponsorene er generalsponsor, som er oljeselskapet Technip FMC.
I oktober vedtok festivalstyret å ikke fornye hovedsponsoravtalen med Kongsberg Gruppen. Etter mye kritikk da beslutningen ble kjent sist uke snudde styret har innledet forhandlinger om ny sponsoravtale med Kongsberg Gruppen. Styret i Kongsberg Jazzfestival har stilt sine plasser til disposisjon, og festivalen skal nå innkalle til ekstraordinær generalforsamling.
Sponsorinntekter fra Kongsberg Gruppen utgjorde tre prosent av festivalens totale budsjett, opplyste daværende festivalsjef Kai Gustavsen i 2018. Festivalens samlede inntekter var på 32 millioner kroner for 2019, 2.8 millioner kom fra sponsorinntekter.
Festivalen satte publikumsrekord i 2019 med over 32.000 solgte billetter. De siste årene har Kongsberg Jazzfestival passert Molde Jazzfestival som norges største jazzfestival.
Nærmere 90 norske artister har skrevet under aksjonen Motvinds opprop mot festivalens sponsoravtale.
– Artister ser ut til å ha blitt mye mer bevisst profilen på sponsoratene der de opptrer, kommenterer Anne-Britt Gran, professor ved Handelshøyskolen BI.
Hun tror sponsoravtalen vil fortsette å gi vanskeligheter for festivalledelsen.
– Kritiske artister gir uttrykk for at sponsoratet oppleves som en unaturlig kobling, kommenterer Gran på e-post.
– Hvis protestene er få og håndterbare kan man fortsette som før, men hvis misnøyen og negative assosiasjoner til festivalen vokser i omfang, vil en avvikling av sponsoratet presse seg frem, mener hun.
Redaktøren for nettavisen 3600 på Kongsberg har denne uken oppfordret Kongsberg Gruppen til å redde festivalen ved å trekke seg som sponsor.
– Det er to hovedscenarier videre: Man fortsetter som før og overlater til artistene om de vil være med eller ikke. Eller festivalen avvikler sponsoratet for å slippe de negative assosiasjonene til våpenindustri, og de kritiske artistene kommer tilbake. Begge alternativene har betydelige kostnader, og dette er festivalledelsens ansvar. Presset fra lokalpolitikere gjør ikke valget lettere, kommenterer BI-professoren.