Nyheter

Hun kan knapt forflytte seg uten gåstol men er likevel ikke helsesvak nok til å få innvilget HC-parkering, 93-årige Harriet Johansen.

Av

– Hva slags samfunn er vi i ferd med å få? Skal vi gamlingene bare regnes i kroner og ører? spør pensjonisten engasjert.

Avhengig av rullator

For etter å ha hatt gratis HC-parkering i 14 år har kommunens p-administrasjon nå trukket tilbake tillatelsen Harriet er avhengig av når hun f.eks skal til doktoren eller tannlegen i byen.

– Jeg kjørte selv inntil i fjor sommer. Da fant jeg ut at nok var nok. Siden har jeg latt mine barn, barnebarn og svigerbarn kjøre meg i bilen som jeg fortsatt eier. Så får jeg heller konsentrere meg om å rulle rullator, forteller en skjemtende Harriet til Demokraten.

– Hvorfor tok kommunen fra deg parkeringstillatelsen?

– Aner ikke. Det vil si; hvis det handler om å spare penger så har jeg muligens en forklaring. Nemlig at jo flere HC-kort kommunen utsteder, dess færre lønnsomme p-plasser i sentrum. Alt dreier seg jo om penger i dette samfunnet. I det perspektivet blir vi gamlingene sett på som en eneste svær utgiftspost. Hva skal samfunnet med ei gammal kjerring som meg som knapt kan gå? tordner Harriet mens hun åler seg ut av sin vesle personbil.

Oppfordres til å klage

Frode Samuelsen, virksomhetsleder for parkering og transport i Fredrikstad kommune vil ikke kommentere Johansens spesifikke sak.

På spørsmål fra Demokraten om det er fordi 93-åringen «bare» er passasjer at hun har mistet HC-kortet, sier p-sjefen følgende:

– Prinsippet er at HC-kortet følger bilisten. Men vi har likevel noen tilfeller hvor brukeren ut fra dokumentert helsetilstand «bare» er passasjer. Vi har et eget HC-utvalg som ser på disse sakene. Mitt forslag er å sende inn en klage, sier p-sjefen til avisa.

Arne Hunn, talsmann i Rådet for funksjonshemmede og medlem i HC-utvalget, forteller at organet behandler nærmere 300 søknader og klagesaker i året:

– Hvis det er slik at den funksjonshemmede er eier av en bil, men ikke kan kjøre bilen selv og heller ikke forlates på gata mens sjåføren skal finne en p-plass, ja så kan en passasjer få utstedt et HC-kort. Men alle slike saker må behandles individuelt, forklarer Hunn.

– Hva er oddsen for å få et positivt vedtak i HC-utvalget?

– Egentlig umulig å svare på ettersom vi har så mange ulike saker med ulike problemstillinger å forholde oss til. Men skriver du i klagen at du er i stand til å gå 1000 meter - slik vi så i en søknad for en tid tilbake - ja da er oddsen i hvertfall meget lav, sier Hunn.

– Må utvise skjønn

Som leder i Teknisk Utvalg er Hans Ek (Sp) den politiske sjefen i den kommunale p-etaten:

– Jeg er tilhenger av at vi skal utvise sunt vett. Om den funksjonshemmede er fører eller passasjer spiller egentlig ingen rolle i forhold til vedkommendes helsesituasjon. Mer romslighet når romslighet er nødvendig synes jeg er en god tilnærming når slik saker skal behandles, tilrår Hans Ek som selv ikke er medlem i kommunens klageutvalg som etter alt å dømme får Harriet Johansens sak på bordet utover vinteren.