Nyheter

Onsdag ventes lokalt vanskelige kjøreforhold på grunn av snøfall og temperaturer rundt 0 grader, melder meteorologene via Yr.

Av

Det meldes regn hele natten som går over til kraftig regn fra kl. 06:00 til 12:00 onsdag. I perioden fra kl.12:00 til 18:00 kraftig sludd og 0 grader med regn på kvelden. Det må påregnes lokale forsinkelser. Bruk dekk som passer forholdene, er oppfordringen.

Glatt føre - Ikke kjør i fartsgrensen

De siste dagene har det vært en front mot frontkollisjon i krysset Husebyveien-Vikaneveien i Fredrikstad , trafikkulykke på Vetatoppen hvor en bil kjørte inn i fjellveggen, tre personbiler var involvert i trafikkuhell på Trøskenveien i Sarpsborg og politiets operasjonssentral i Østfold kunne melde om flere utforkjøringer natt til lørdag. Mandag kveld smalt det 10 ganger på E6 mellom Oslo og Jessheim på en drøy time.

- Når det er glatt på veiene, gjelder ikke fartsgrensen. Farten må alltid tilpasses forholdene, sier Nils Sødal, kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Fartsgrensene er satt som en maksimal hastighet. Det betyr ikke at man uansett skal kjøre i fartsgrensen. Bilfører skal alltid tilpasse farten etter forholdene.

- Selv med gode dekk og elektroniske hjelpemidler som antiskrens, så gjelder fysikkens lover. Kjører du for fort etter forholdene, vil du miste veigrepet, sier Sødal.

Med riktig fart etter føret er moderne biler proppet med såkalte støttesystemer som hjelper deg i kritiske situasjoner. De viktigste på glatta er antiskrens, antispinn og ABS-bremser. Disse hjelper deg til å holde bilen på veien, men mange har ikke lært seg å bruke systemene riktig.

- Den gamle lærdommen om å tråkke inn kløtsjen og pumpebremse, gjelder ikke på nyere biler. På en nyere bil skal du ikke trå inn kløtsjen, men la systemene jobbe og bruke rattet til å styre, er rådet fra Nils Sødal. - Og når ABS-bremsen begynner å bråke og riste, må du bare fortsette å trykke. Det er ikke noe galt, men bremsene som fungerer som de skal, fortsetter han

Her er NAF sine tips om hvordan du skal kjøre på glatt føre

Oppdager du en fare for sent til å kunne stoppe gjelder det å få ned farten så raskt som mulig. Det øker muligheten for å klare å styre unna og reduserer skadene om du skulle kollidere.

Når du først bremser, trå ned bremsen så hardt du kan. Det har stor betydning for bremseeffekten.

La ABS-bremsene riste og bråke!

Med ABS kan du styre mens du bremser. Når ABS-systemet slår inn vil du kjenne vibrasjoner i bremsepedalen og høre ulyder. Dette er helt normalt, bare fortsett med det du gjør. På kjørekurs har vi opplevd at førere slipper bremsene fordi de tror det er noe feil.

Uten ABS må du slippe bremsen for å kunne styre. Når du blokkerer hjulene mister du styringen. Hver gang du slipper opp bremsen vil bremselengden øke. Fører må dermed vurdere hva som er viktigst, bremselengde eller styring. Ved å pumpebremse kan du veksle mellom bremsing og styring.

Styring

Tenk deg at du løper bortover på glatta og ønsker å svinge. Da er det begrenset hvor raskt du kan endre kurs. På blank is er det nesten umulig å endre kurs. Slik er det når du kjører bil også.

En vanlig førerfeil i en nødsituasjon er å styre brått og for mye. Med slik reaksjon øker du skrensen og det vil ta lengre tid før hjulene begynner på styre.

De vanligste ulykkene

Møteulykker og utforkjøringer er de vanligste årsakene til dødsfall og alvorlige skadde i trafikken.

Det er interessant å merke seg at biler med firehjulstrekk har flere utforkjøringsulykker enn biler med tohjulstrekk. Grunnen kan være at det med firehjulstrekk er vanskeligere å oppfatte hvor glatt det er (mindre hjulspinn ved igangsetting). I tillegg er det mer krevende for føreren å reagere riktig ved en skrens i sving.